mandag, oktober 04, 2010

The Hyperdrive is leaking

onsdag, juni 30, 2010

Ny side

Jeg har flyttet min side til Wordpress for at få lidt flere muligheder.
Så nu kan jeg findes på http://tindre.dk

søndag, august 23, 2009

Frokost tur

Havde været et smut til Randers Uge med fruen aftenen før, så hovedet var lidt tungt da jeg pakkede vognen og satte kursen mod Udbyhøj. Jeg padlede langsomt ud af Randers fjord i det flotte vejr, og forsatte lidt nordpå. Skråede ind over det meget lave stykke ind til Sødring. Her er der en lille dejlig strand. Jeg fik gang i Kelly Kedlen med lidt siv fra stranden, og fik varmet min indkøbte vildt gryde. Den smagte iøvrigt herligt. Jeg forsøgte at tagen en lur på stranden, men mit lidt trætte hovede kunne ikke finde hvile på stenene, så jeg satte kursen tilbage. Denne gang nordover sælhunde polden og direkte mod Udbyhøj havn.
Distance: 10 km

tirsdag, august 18, 2009

Pirat

Leif, Sven, Torben, Jørgen og mig selv samledes ved Mellerup for en tusmørke tur.
Vi roede sydpå ned til sommerhusene hvor vi mødte en mink som forsøgt at borde Sven's kajak. Jeg var slet ikke klar over at sørøveri var et problem i Randers fjord, men jeg tog tydeligvis fejl. Sven's lynhurtige reflekser gjorde at vi kunne sejle videre ind i Grund fjord uden ekstra passagerer. Et godt stykke inde i Grund, så vi en rovfugl der havde opskræmt en hel folk fugle, der lavede et fantastisk sort luft show. Torben forsøgte med kikkerten at artsbestemme fuglene, men der må have været dug på linserne....
Vi fandt et lille pause sted på syd siden, hvor vi fik lidt chokolade og Sven tryllede en halv flask rødvin frem som vi delte, mums. Herfra sejlede vi retur, mens natten begyndte at trække det sorte tæppe hen over os. Før vi nåede tilbage tog vi en kop kaffe i mørket, mens vi drev langsomt for strømmen i flåde. Det var nu blevet helt mørkt, og vi sejlede efter lyset fra Mellerup færgeleje det sidste stykke tilbage.
Distance: 15 km

lørdag, august 08, 2009

Frironing august 2009

Var hjælpe instruktør sammen med Mette på Mariager Kajakklubs frironings kursus. Jan var instruktør og gjorde som sædvanligt et super job. Kursisterne var ivrige for at lære, så det var en ren fornøjelse. For sjov skyld have jeg tændt gps'en, bare for at se hvor meget man fiser rundt sådan en dag, hvor man ikke sejler fra et punkt til et andet. Det blev faktisk til mere end jeg regnede med.
Distance 8.6 km.

torsdag, august 06, 2009

Rul ved Rygaard

Jørgen havde "indkaldt" til endnu en omgang leg ved Rygaard. VIktor og jeg susede derud efter jeg havde fået fri fra arbejde. Her var der kommet folk fra både Århus og Mellerup. Så vi fik rullet, leget og grillet. Viktor fik prøvet kræfter med lidt bølger i min kajak. Det klarede han fint. Jeg fik endelig has på standard rullet. En super aften.

fredag, juli 31, 2009

Kanon kamera

Så fik jeg købt et nyt kamera. Valget faldt på et Canon D10 til 2300,- . Canon første bud på et vandtæt pocket camera. Jeg har endnu ikke fået det brugt så meget, men allerede må jeg sige at jeg er imponeret. Opstarts tiden er ikke eksisterende, og det fokuserer også meget hurtigt. Det er dog noget større end det Olympus 770sw jeg har brugt indtil nu, men det kan stadig være i vesten. Glæder mig til at få brugt det noget mere, så jeg kan komme med en ordentlig anmeldelse. Billedet af Oskar i bølgen på vesterhavs indlæget er taget med det.

torsdag, juli 16, 2009

Vesterhavs tæsk

I forbindelse med familiens ferie i Nr. Lyngby ved vesterhavet, skulle jeg jo lige ud og prøve kræfter med vesterhavet. Det blæste 9 m/s denne formiddag og havde blæste godt natten igennem så bølgerne var pænt store. Turen gennem surf zonen gik fint selvom at bølgerne knækkede helt ind over hovdet på mig og bankede ind i brystet. Jeg havde talt det til at der skulle være ca 7-8 bølger inden jeg var ude af surf zonen. Planen var at ro lige ud på den anden side, jeg skulle ikke længere ud end at jeg kunne svømme ind, hvis det skulle gå galt. Da jeg var kommet igennem de første 8 bølger lagde jeg kajakken parallelt med kysten for at ro lidt ned langs dem. Det skulle så vise sig at jeg ikke var kommet helt gennem surf zonen. Pludselig knækker der en stor bølge hen over hovdet på mig, og jeg bliver smidt rundt. Jeg ruller op igen uden problemer. Jeg er dog ikke andet end lige kommet op før den næste bølge knækker over mig og smider mig rundt igen. Så må jeg ud. Jeg forsøger ikke nogen selvredninger, det vil alligevel være omsonst at komme op i en halv fyldt kajak her hvor bølgerne brydes. Så jeg svømmer bare ind med kajakken. Havde jeg haft en makker med, var jeg taget ud igen, men der er ingen grund til at tage nogen chancer, jeg havde jo allerede brugt en del kræfter.
Skal jeg på en længere tur langs vesterhavet, skal det være sammen med en makker og i mindre sø.
Det var rigtig sjovt, men lidt surt at jeg ikke fik prøvet at surfe.
Det er ikke sidste gang at jeg skal sejle i vesterhavet.

Billedet er af Oskar et par dage før hvor havet var meget mere roligt. Jeg havde ikke lige "tid" til at tage billeder på kajak turen :).

lørdag, juli 04, 2009

Aften rul

Denne eftermiddag/aften var afsat til lidt kombineret familie og kajak hygge ved Rygård strand. Jørgen, Jonas, Heidi, Oskar, Mikkel, Viktor, Lone og jeg mødes sidst på eftermiddagen. Vi fik badet og ungerne fik prøvet at sejle i kajak. Jørgen og jeg fik så trænet rul med en i båden og en ved siden af. Jeg er tilbage ved at skal have lært standard rullet. Har besluttet mig for at det skal være "perfekt" før jeg arbejder med de næste. Det er super at have en makker i vandet til at give gode råd. Jeg fik en bedre fornemmelse af kroppens bevægelse gennem vandet.
Vi sluttede en perfekt aften af med at grille og en lille tur mod den nedgående sol.

mandag, juni 22, 2009

Frironings prøve

Så fik vi endnu en flok kursister gennem frironingsprøve. Selve prøven foregik over et par aftener.

søndag, juni 14, 2009

Anas Acuta

Så fik jeg et nyt skib.
Jeg har prøvet en masse forskellige kajakker det seneste tid, i et forsøg på at finde en ny. Jørgen har været den trofaste sparrings partner gennem alle disse tests. Det har været super at have en og snakke med om de forskellige modeller. Der er blevet prøvet:
Nordkapp LV, Rockpool Alaw Bach, Q-boat, P&H Bahiya, P&H Quest, P&H Cetus, Tiderace X-Cite, Tiderace X-plore, Tahe Greenlander, NDK Explorer....
Allesammen fantastisk kajakker, meeeeen det var ligesom ikke helt rigtigt. Indtil jeg satte mig en ældre Anas Acuta ved en demo dag hos Surfline. Jeg havde egentlig afskrevet den på forhånd, da jeg troede jeg ikke kunne klemme mig i den, men jeg sad forbavsende godt. Jeg prøvede senere en helt ny Anas Acuta ved Kajakgaarden. Den havde det nyt Valley sæde (2009) som er noget mere svulstig og sidder højere. Jeg kunne næsten ikke sejle den. Mærkeligt at sædet betyder så meget, men det gør det altså. Jeg ledte så efter en brugt, da jeg skulle have en med det gamle sæde. Havde næsten opgivet og var lige ved at købe en ny Nordkapp LV da der kom en brugt Anas Acuta til salg.
Jørgen og jeg hentede den i Kolding lørdag, og så lå den ellers og solede sig i haven indtil søndag middag hvor Jørgen kom og hentede den og mig til en tur på Gudenåen.
Vi ville egentlig have været på havet til jomfru-turen men kunne ikke lige forlige os med vejrudsigten (8-10 m/s vest), så det blev en tur fra Fladbro til Langå.
Den sejler som en drøm. Stabiliteten er i top, man sidder meget sikkert i den. Jeg kan komme til dagslugen, den kunne jeg ikke i Nordkappen. Den kan kantes helt vildt, og knæk spantet gør at den er meget nem at dreje med. Med hensyn til at sculle og rulle....det er næsten snyd (sig det ikke til nogen) . Den er ikke hurtig, men da vi sejlede på åen har jeg ikke rigtig nogen fornemmelse af hvor den præcis ligger. Jeg kunne næsten følge med Jørgens NDK Explorer i et sprint med pind. Senere da Jørgen skiftede til alm. pagaj, trak han bare fra mig.
Jeg må komme med en mere uddybende anmeldelse når jeg har prøvet den på noget forskelligt vand.
Vi have en dejlig tur til Langå og tilbage igen til Fladbro. Gudenåen var som..nåh ja..en flod, masser af strøm, så vi måtte kæmpe os den ene vej og fløj næsten tilbage den anden. Endnu en dejlig dag på vandet.

Billede: Taget af jørgen. ( Mine duede ikke :( )
Distance: 18.6 km
Vejr: 8 m/s vestlig vind

søndag, juni 07, 2009

Kajak weekend

En weekend kun i kajakkens tegn.
I min søgen efter en ny kajak havde jeg fået et par aftaler i Kolding/middelfart om at prøve nogle kajakker. Jørgen hentede mig og vi ræsede sydover i hans Land Rover med en enkelt kajak på taget. Første stop var hos Kajakgaarden. Her fik jeg lov til at prøve en sprit ny Anas Acuta, så vi satte i vandet og tog en kort tur. Båden var med det nye (2009) Valley sæde. Jeg kunne slet ikke få en fornemmelse af den, jeg var ret sikker på at det måtte være noget med sædet. Den var afskrevet og vi svingede mod Middelfart og Kajakklubben Strømmen. Her havde jeg en aftale om at prøve en Q-Boat. Det er faktisk en fin båd der minder en del om en Anas Acuta. Den bliver da også omtalt som Anas Acuta HV. Det viste sig at ejerens ven (som også var der) havde både en Rockpool Alaw Bach og en P&H Bahya til salg, så dem kunne vi også få prøvet. Ingen af dem fik mig dog til at sige yihaa. Så der skal ledes videre.
Ca 4km blev det til fredag.
Vi kørte hjem igen og Jørgen beholdt kajakken på taget, idet vi lørdag morgen skulle videre mod lim fjorden. Nærmere bestemt Bremdal camping. der var udgangs punkt for Mariager kajakklubs tur rundt om Venø. Vi ankom til camping pladsen, hvor der allerede var hektisk morgen aktivitet. Vi fik sat telte op og rigget kajakker til. Erik kom med rundstykker, så der blev lige tanket op inden vi tog afsted. Vi sejlede mod uret og startede således op langs øst siden af Venø. På den nordlige spids er der en lang tap der ender ved en side afmærkning. Da vi kom om på vestsiden så vi en masse gamle sejlbåde. Vi holdt en pause ved havnen og gik en tur op for at kigge på Danmarks mindste kirke. Hvor vi med et smil kunne konstatere at den "godt nok var lille".
Det er ikke sidste gang jeg tager en tur til Venø. Aftenen stod på vanlig Mariager Kajakklub hygge og grill. Dejlig dag.
Ca 22 km lørdag.
Svend, Jørgen og Jeg stod tidligt op da Jørgen skulle stå for en kajaktur i Mellerup. Vi ræsede til Mellerup og havde et stop hos Jørgen og Heidi hvor vi fik morgen mad. Vi havde en dejlig dag på Randers fjord, og jeg fik et gensyn med "Amazon floden".
Ca 10 km søndag

Distance ialt: ca 36 km
Billeder hos MKK

søndag, maj 24, 2009

Sæl-industri

På tur med Kalø Kajaknet, Jørgen havde arrangeret at vi kunne komme med Kalø Kajaknet rundt om Skødshoved. Torben hentede mig og vi kørte til Knebelbro hvor de andre var ved at gøre klar. Vi fik hils på, og kom i vandet. Jeg er elendig til navne, så ingen nævnt...ingen glemt. Vi krydsede over Knebelvig ud i Kaløvig hvor vi så en sæl der lå og solede sig, da vi kom nærmere smuttede den i vandet. Vi holdte pause på Skødshoved lige over for Egå. Vi fik snakket, drukket kaffe og spist kage som Søren havde med. Det er altid en fornøjelse at mødes med andre kajak nørder og nørdinder. Vi kom i kajkkerne igen og smuttede rundt om spidsen og væk fra den beskyttede tilværelse i Kaløvig. Der var mere gang i bølgerne her i Århus bugten. Skønt med saltvand på dækket igen. Vi snakkede roteknik og fordele/ulemper ved kajak netværk kontra klubber. Vi ræsede hen mod Skødshoved strand hvor vi holdt en is pause. Tak for is Anne.
Da vi satte i igen og sejlede om mod Begtrupvig kom der endnu mere gang i bølgerne. Der var noget gammelt sø, fra dagen før hvor det havde blæst 14-15 m/s og også nye vindbølger fra en anden retning. Oveni kom der så også lige dønninger fra Molslinien. Det var sjovt, men tungen skulle holdes lige i munden et par gange når jeg skulle tage billeder.
Forreste mand "snød" og krydsede over Begtrupvig mod stranden ned for Strands hvor der holdt en bil og ventede på os.
Inden vi blev sluttede af fik vi lige sparket kajak, og jeg fik kort prøvet en Tiderace x-plore og Jørgens Explorer(nu med knæ skum).
Jeg sejlede hele turen med min pind. Det er bare super.
Tak til Kalø Kajaknet for en dejlig tur.

Distance: 20-25 km (fik ikke skrevet det ned)
Vejr: 5-6 m/s vind, ~1 m bølger fra "alle" retninger

lørdag, maj 23, 2009

Morgen blæst

Jeg satte kajakken i ved Mellerup færge sted lige ved siden af Ragna ca. kl. 5.45 lørdag til en kort morgen tur. Der var lovet temmelig meget vind her til morgen, omkring 8-10 cm/s. Det føltes nu mest som 10. Da vinden var fra vest, var der side vind og ret høje bølger ( for Randers fjord), på 1/2 til 1 meter på øst siden. Det var sjovt, som altid i fjorde var det bølger med en kort bølge længde, og ikke dønninger som jeg kender dem fra Kattegat. Tungen skal holdes lige i munden, og der skal konstant korrigeres, men Nordkappen er vild med bølger. Jo mere vand der er på dækket jo sjovere syntes den det er.
Jeg holdt kaffe pause på øst siden på en lille strand og kunne putte mig for vinden bag lidt siv. Jeg fik gang i min nyerhvervelse, Kelly Kedlen (mere om den i en senere post), og snart var der vand til kaffe og havregrynene.
På vejen tilbage smuttede jeg igennem kanalen for at få lidt læ for vestenvinden. Her blev jeg overhalet af en coaster, der gav lidt lækkert surf på hendes hækbølge. Da jeg nåede tilbage til færgehavnen, skulle jeg have testet rul med min hjemmesnittede pind. Det gik fint...jeg valgte dog at tage balaclava'en på, selvom vandet virkede varmt nok. Jeg kan fint rulle med den hjemme-snittede, men kunne nu godt bruge lidt pro vejledning i rul og ro-tag med grønlænder pind. En kort og dejlig morgen-tur.

Distance: 8 km
Vejr: 8-10 m/s vind, 1/2-1 meter bølger.

søndag, maj 17, 2009

Frironing forår 2009

Jeg fik lov til at optræde som hjælpe instruktør på Mariager Kajakklubs frironings kursus. Kurset havde 11 kursister og forgik over en weekend, begge dage 9-17. Leif og Jan var instruktører. En rigtig fed weekend i godt selskab. Jeg vil lade billederne tale.