lørdag, marts 07, 2009

Kanon

Det har været en ret hektisk tid med masser af arbejds rejser, bestyrelsesarbejde, en ny hjemmeside for MKK og arrangementer i weekenderne, altså vel at mærke af den u-kajakkede slags. Så humøret var højt da jeg begyndt at gøre klar til en tur på fjorden. Jeg havde endelig en lørdag formiddag hvor der stod kajak på programmet. Leif havde godt nok annonceret en tur til Dråby, men da jeg kun kunne bruge formiddagen, måtte det blive en anden gang.
Jeg pakker ret meget til de her vinter (hvor blev den af ?) ture, så det tager en times tid at blive klar, og der jo også lige en Oskar der insisterer på morgenmad. Så klokken blev alligevel 7:30 inden jeg fik båden i vandet.
Jeg satte i ved Fladbro og havde besluttet mig til at sejle til Mellerup. Jeg burde kunne nå det hvis jeg havde en lille smule med-strøm inden kl 12. Jeg havde taget tøjet på hjemmefra, så det var bare at smide grejet i båden og så afsted. Det regnede konstant den første times tid så jeg fik brug for min sydvest for første gang her i vinter. Jeg elsker faktisk at padle i regnvejr, det er lidt som at sidde i en glasboble, verdens lyde bliver lukket ude og der er kun regnen og pagajens plask i vandet.
Da jeg kom forbi Randers Regnskov's kupler kom en lille båd ræsende med stor fart. De satte dog farten ned da de så mig.
Alligevel gav det dog en hel del bølger på den ellers så stille å. Jeg fortsatte gennem byen, forbi bunkerne af flis, træ og skrot metal som "pryder" havnen. Da jeg nåede på højde med Dronningborg bådelaug, holdt jeg en kort pause på syd bredden. De næste mange kilometer er der kun siv, og ikke mange steder man kan gå på land.
Efter pausen sik-sakkede jeg forbi kanonen på billedet. Jeg kan kun gisne om hvad det rør bliver brugt til.
Hurtig efter blev jeg overhalet af en 2 personers robåd. Jeg lå i hælene på dem indtil Uggelhuse, hvor jeg tabte dem af syne.
Det lange stykke med siv mellem Dronningborg og Uggelhuse er totalt kedelig, så det var godt at have en anden båd at "konkurrere" med. Ved Uggelhuse svinger fjorden nordpå, og rækken af hyggelige sommerhuse dukker op på bagbord side.
Kaffen jeg havde drukket i pausen var åbenbart strøget direkte i blæren for jeg måtte se at finde et sted og få lettet trykket.
Jeg sejlede langs vestsiden indtil jeg kom til et lille indhak hvor man kunne komme på land. Jeg tror dog det var et spule felt for der var meget sumpet. Jeg fik dog lettet trykket, men kan ikke anbefale stedet. Jeg nåede Mellerup kl. 11, så planen holdte og jeg nåede endda at lege lidt inden Lone kom for at hente mig ved færgelejet.

Distance: 22.5 km
Vejr: stille og regn
Slidshow

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Tommy
Det er da ikke så mærkeligt at der regner, når du vælger at ro forbi Randers REGNskov - det er du vel nærmest selv ude om ;-)

Isætningsstedet ved Fladbro er et rigtig godt sted - har selv brugt det en del gange.

Hvor pokker ligger den der "kanon" henne? Den har jeg aldrig lagt mærke til - har da ellers været i farvendet nogle gange, men aldrig set den.

Hvis du VIRKELIG var på land for for at tisse der hvor dit link viser, er du godt nok gået langt (Det er jo Mellerup nede ved Åbenrå!)

Venlig hilsen Helge

PS: Hjemmsiden er blevet rigtig brugervenlig efter "moderniseringen". Og flot at i lægger turbeskrivelser ud til fri afbenyttelse. I burde egentlig sende dem til Havkajakroerne også.

Tommy Mikkelsen sagde ...

Hej Helge

jeg har godt set at du også bruger Fladbro stedet.

Det ærger mig at jeg ikke fik gemt den nøjagtige position af kanonen, men den ligger på sydsiden af fjorden, mellem Dronningborg bådelaug og Uggelhuse. Den kunne godt ligne noget der var lagt der midlertidigt, måske til et spulefelt. Jeg har heller ikke set det før.

Ja hvad gør man ikke for at komme af med en sjat vand..:)....linket er rettet nu.

Tak for roserne om hjemmesiden. Jeg tror faktisk at vi har fået lagt et par af tur beskrivelserne ud på Havkajakroernes side.