mandag, december 08, 2008

Sea Kayak


Hvilket andet sted end ved Genovas kyst, skulle man sidde og læse en bog der får eventyr blodet til at løbe lidt friskere i årene. Byen hvor Columbus er født, og start stedet for mange at fortidens oplevelses rejser.
Og det var lige netop hvad jeg gjorde....sad på en klippe ud for Genovas kyst og læste Gordon Browns bog "Sea Kayak". Nu har jeg så læst den for anden gang, og det blev den ikke dårligere af.

Boat dynamics:
Det essentielle om båd design. Han er ikke bange for at sige hvad han mener om ror/finne osv..

Paddle design:
Her gennemgåes de forskellige pagaj typer, og der snakkes om betydningen af længden og blad form.

Preparing body and mind:
Et kort kapitel om træning af kroppen og mental træning.
Han gennemgår opvarming og udstræknings øvelser.
Heriblandt øvelser mens man er på vandet. Dem har jeg taget til mig.

Applied skills:
Han gennemgår forskellige styretag, jeg syntes det er ret svært at læse sig til.
Det skal prøves på vandet, men der har man jo så ikke bogen med.
Jeg har gjort det at jeg har taget et af de styretag han skriver om, læst det mange gange, og så prøvet lige netop det næste gang jeg er på vandet.

Safety and rescue:
Her snakker ham de forskellig selv og makker rednings metoder. Han har et par interessante pointer. Blandt andet at dem der er i stand til at lave en paddle float redning i høj sø, også kan lave en re-entry and roll, eller en cowboy redning, så hvorfor ikke gøre det i stedet for at bakse med paddle floaten.
Han beskriver forskellige teknikker til bjærgning, og hvordan man skal forholde sig hvis man er nødt at give op og tilkalde hjælp.
Herefter gennemgår han første hjælps situationer man kan komme ud for på vandet og hvordan man klarer dem.

Seamanship:
Masser af gode tommelfinger regler til afstands bedømmelse. Hvordan man beskytter miljøet og sig selv, og ikke mindst vejr vurdering.

Navigation
Der gennemgåes kun det allermest basale. Jeg kunne godt tænke mig at der var gået lidt mere i dybden.

Equipment
Her gåes der efter min mening lidt over gevind. Det der beskrives er ihvertfald overkill for en dansk dagstur padler.

Weather
et rigtig godt kapitel med gode tommelfinger regler til hvordan man forudser vejret, og en god beskrivelse af hvad der forårsager de forskellige vejr fænomener,

Den sidste del af bog handler, om Caves, Rock hopping, tidal races, surfing. Alle discipliner jeg ikke helt er komme til endnu (selvfølgelig kun fordi DK ikke rigtig er stedet til den slags :) ).

Jeg kan kun anbefale den her bog, den giver simpelthen en lyst til at komme på vandet !

Ingen kommentarer: