søndag, marts 09, 2008

Fra Moesgård til SOK

Med kajakken på taget af bilen satte jeg lørdag morgen kursen mod Århus. Jeg havde en ide om at jeg kunne sætte kajakken i vandet ved Marselisborg lystbåde havn. Jeg havde forinden kigget lidt på Google Earth, hvor det så ud til at der var en lille strand, og en parkerings plads. Da jeg kom derud viste det sig dog at der var en bom for. Den var dog oppe, men hvem ved om den osse ville være det når jeg kom tilbage. Det turde jeg ikke satse på, så videre i bil. Nu begyndte det at rykke i mig for at komme i vandet, jeg havde jo en aftale med klubben om at besøge SOK om eftermiddagen. Jeg besluttede mig for at køre til Moesgård, der vidste jeg at det var til at komme i.
Jeg måtte starte i lidt dønninger da det jo blæste en ca. 8 m/s fra syd, og kystlinien løber nord - syd der.
Det gik dog fint. Endelig på vandet....hvilken dag, fantastisk vejr, solen bagte på mit skaldede æg med forårs agtig styrke. Skønt !. Jeg padlede langsomt mod syd, tæt ved kysten, og nød bølgernes huggen i kajakken, det klare vand og den smukke kyststrækning. Der var mange mennesker på stranden, hunde-lufter, fiskere, legende børn og også en enkelt vinter bader. Tiden var dog alt for knap, jeg skulle være ved SOK kvart i et, så efter sølle 5 km lagde jeg til for at spise min madpakke på land.
Turen tilbage gik alt for hurtig, jeg kunne have brugt en hel dag på den kyst. Der er meget smukt og jeg vender helt klart tilbage en dag med lidt mere tid.
Inden SOK nåede jeg lige et lille kort surprise visit ved Jacob, Sus, Fiona og Zoe. Godt at se dem igen.
SOK besøget var meget spændende. Vi fik først en briefing om hvad SOK er for en størrelse og hvilke opgaver de udfører. Meget chokerende var det at høre at de har 500 redninger om året !! Vildt nok, og som de rare mennesker fortalte var det ikke kun tyske badegæster.
Derefter fik vi en rundtur i O-rummet nede i selve bunkeren. Hvor vi fik deres overvågnings udstyr at se. Jeg kune genkende noget at deres software :). De fortalte blandt andet om hvordan søværnet og luftvåbnet arbejder sammen i rednings aktioner.
Super at Jan kunne arrangere at vi kunne komme derind
I sidste nummer af Havkajakroernes fine blad var der en uddybende artikel om netop SOK.
Distance: ca.10 km
Vejr: vind 8-9 m/s, sol og 0.5-1m bølger
Slideshow

Ingen kommentarer: