søndag, februar 24, 2008

Wing pagaj på Randers fjord

Jeg havde besluttet mig for en tur på Randers fjord idag. Vejeret så jo ikke alt for godt ud, med en udsigt der lød på 10 m/s vind, blev det en kort tur. Endelig fik jeg prøvet Henni's wing pagaj. Jeg var så heldig at få lov til at låne Henni's pagaj og spraydeck, da hun gav mig en rundvisning på HEI mellem jul og nytår. Jeg er vant til at padle med en uskivet asymmetrisk næste fladbladet pagaj, så det var noget at en omvæltning at skulle padle med den skivet wing pagaj. Efter et par kilometer havde jeg dog fået styr på den. Jeg tror den gav mig måske 1km/t mere end jeg er vant til. Men det er svært at sige da det var ret blæsende idag. Jeg fandt ud af at jeg kunne padle langsommere og stadig holde Nordkapp'en på march hastighed. Det bliver nu nok aldrig min foretrukne pagaj type. På grund af skivningen og det runde blad, kunne jeg ikke få styretag og støttetag til at fungere.
Jeg fik osse prøvet min nye neopren støvler fra NRS. Det bliver nok vinterens bedste køb !. Jeg var ellers næsten blevet vant til at små-fryse tæerne i min neopren sko. Hver gang jeg skulle ud og ind af kajakken kom der vand ind. Det er slut nu, ingen våde tæer, ingen grund til at være ond ved kajak bunden for at tvinge den derop hvor der er en minimal chance for at jeg kan komme tørskoet i land.
NRS'erne virker som angivet, der kommer ingen vand ind, og min tæer bliver holdt varme. De fylder heller ikke mere nede i kajakken, så fodstillingen kan være den samme som jeg plejer. Jeg plaskede en del rundt i vandet for at se om der kom vand ind. Det gør der ikke. Der er en strop i toppen af støvlen så man kan spænde den tæt ind til benet. Det gør at der heller ikke kommer vand ned selvom at der sprøjter lidt vand op over kanten. Prisen er dog lige så høj som støvlerne, 699,- , men hvad gør man ikke for varme tæer.

Distance: 10 km
Vejr: vind op til 10 m/s, overskyet
Slideshow

Ingen kommentarer: