lørdag, marts 21, 2009

Explorer

Havde lige en lørdag formiddag tilovers, så jeg havde aftalt med Jørgen vi skulle en lille tur på Randers fjord. Vi mødes kl 7:30 i Mellerup. Jørgen, den forræder, kom med sin nye SKUK Explorer. Han havde solgt sin Nordkapp og købt en Explorer. Mens vi var ved at gøre klar kom Poul-Anker forbi. Jeg havde allerede planlagt at jeg ville ringe til ham når vi var ved at være tilbage. Jeg havde aftalt med ham at han skulle være med når jeg prøvede den Grønlænder pind vi havde snittet sammen. Så vi fik lige en snak om det, inden vi tog afsted.
Det var koldt blev vi enige om, vinden bed virkelig og da vi sejlede modstrøms sydover, skulle der kæmpes, selvom at vi kun kom frem med 4 km/t. Jeg prøvede mig frem med Grønlænder pinden. Den går fint i vandet, men er for tung. Der skal tages mere af før at den bliver rigtig god. En andet problem er at min luffer ikke kunne komme omkring håndtaget. Så der løb koldt vand ned på især tommel fingrene. Det skal jeg dog nok finde en løsning på, men først skal den gøres lettere.
Selvom at vi kæmpede for at komme frem, så det ud til at Jørgen nød sin nye skude. Vi kom til Piggen hvor vi landede på en private grund ved et lille sommerhus. Der var ingen hjemme, så vi tog os den frihed at få en bid mad der.
Efter pausen sejlede vi tilbage mod Mellerup, vi måtte lige undgå en coaster på vejen. Nu havde vi medstrøm så gik det lidt bedre. Vinden var fra vest og vi sejlede stik nord, så vi legede lidt med finnerne for at finde ud af hvordan vi drejede nemmest op mod vinden. Der er så godt bid i Explorens finne at den er næst umulig at dreje op i vinden med finnen nede. På Nodkappen var det muligt med finnen nede, men betydelig nemmere når den er oppe. Så dagens lektie lært, op med finnerne når der skal manøvreres i vind.
Vi kom tilbage til Mellerup, og byttede kajakker. Umiddelbart indtryk er at man er lidt mere hævet fra vandet end i Nordkappen. Måske det kun er en fornemmelse. Den har en fantastisk god primær stabilitet, altså jeg kan kante den betydelig mere end Nordkappen og dermed også dreje den skarpere. Endnu vigtigere kan jeg dreje overkroppen rundt og kigge helt bagud. Jeg kan også komme til dagslugen uden at føle at det er ustabilt.
Når den nu er så stabil i vandet, skulle man tro at det er en balje der sejler elendigt. Det er dog slet ikke tilfældet; Den er nem at holde på kursen, vrikker ikke så meget frem og tilbage. Den er hurtig, og accelerer kraftig allerede ved første tag. Siddekomforten er ikke så "stram" som i Nordkappen men der kan nok udbedres med lidt polstring. Dog vil jeg sige at jeg tror at jeg kunne blive glad for at lår støtten sidder helt tilbage.
Meget mod min vilje måtte jeg levere kajakken tilbage til Jørgen.

Distance: 13 km
Vejr: Blæsende 6-7 m/s, og koldt
Slideshow (fotos, Jørgen og Tommy)

Ingen kommentarer: