søndag, juli 06, 2008

Hirsholmene

Lørdag morgen bliver jeg hentet af Leif(LH), og turen gik mod Frederikshavn. Mariager Kajakklub havde sat os i stævne til en tur til Hirsholmene. Vi, Anette, Leif, Vibeke, Jan og Jeg, slår lejr på Nordstrand camping. Det er en meget moderne camping plads, men egentlig ikke særligt kajak "venlig" da der ikke er pladser helt ned til vandet. Vi vand-hunde foretrækker jo at kunne trække i kajakken så snart vi vågner :). Erik er også dukket op, og giver telt-muldvarpen en hånd med opslagningen. Leif og jeg deles om hans telt (med risiko for at jeg vågner op med et LH tatoveret i panden ;) ).
Vi kører ned til Rønned havn for at sætte i. Det er fantastisk vejr, solen bager og der er næsten ingen vind. Perfekt vejr til det 6 km kryds vi skal ud på for at nå Hirsholmene. Med masser af solcreme på knolden og min sydvest på dækket bør det kunne lykkes ikke at blive skoldet. Der er en del trafik af motor både på vej over, men ingen der kommer i nærheden af os. Vi får snakket lidt om afdrift på vej over, vi forsøger at korrigere for den nordgående strøm, men sejler stadig i en svag bue. Turen her minder mig om at jeg må have investeret i et kompas til montering i dækket. Snart når vi havnen på Hirsholmen. Her er der masser af liv; børn der bader fra molen i det klare vand, masser af lystbåde, folk der griller deres frokost på molen, og ikke mindst en infernalsk larm fra hundredvis af måger og terner. Hirsholmene er en fredet fugle koloni, Ternerne yngler og sørger for at dække øen med et pænt lag fuglelort over det hele. Det er kun hoved-øen det er tilladt at gå i land på, resten af holmene skal man holde sig på 50 meters afstand af.
Vi går på land og indtager vores frokost ved havnen. Efter frokosten vandrer vi lidt rundt på øen og betragter fuglelivet. En tur op og nye udsigten fra fyrtårnet bliver det også til. Herfra kan man se alle holmene, og også ind til Frederikshavn.
Afsted igen, det var tiltrængt, der var bagende varmt på fugleøen, som jeg i stille sind har omdøbt den til, så det var godt komme på vandet igen. Vi sejler mod uret rundt om øen og nyder det klare vand og den fantastisk natur, her er virkeligt smukt. Da vi runder sydsiden af ø-gruppen rammer vi ind i nogle fede bølger, det må være 2 strømninger der mødes. Jeg forsøger at tage nogle billeder samtidig med at jeg holder balancen. Sjovt.
Vi sejler ind mellem 2 af holmene, her er det pludselig meget lavvandet, men nok vand til at vi kan komme igennem.
Hvis man kigger på Google Maps ser det ud til at færgerne til Norge passerer lige mellem holmene, jeg håber ikke det er den rute de sejler efter.
Efter at have rundet holmene kommer vi tilbage til hoved-øen hvor vi går i land på en lille strand på den nord vestlig side. Her er der ikke mange fugle til at forstyrre vores kaffe pause. Her kunne man også godt snige sig til en overnatning, men vi skal jo tilbage til camping pladsen, øv.

Vi krydser over mod Frederikshavn. Denne gang går det meget bedre med at korrigerer for afdriften, vi rammer fint havne hullet. Her siger vi farvel til Erik, der ikke bliver til en overnatning.

Tilbage på lejr-pladsen er der hygge i vanlig Mariage Kajakklub stil, med sammenskud, grill, øl og vin. Anette har et konge-spil med. Vibeke og jeg får tæsk af Leif, Anette og Jan. Senere går vi en aften tur ned omkring stranden og havnen.

Søndag morgen, vågner jeg vanlig tro tidligt og trasker lidt rundt på camping pladsen indtil Anette vågner. Anette og jeg lunter ned til standen og får vores morgen dukkert, dejligt. Vibeke har arrangeret morgen mad da vi kommer tilbage. Efter morgen maden pakker vi sammen, og forlader campingpladsen. Nu er det tid til at komme på vandet igen.
Vejret er helt anderledes, hvor det igår var næsten vindstille, er der idag 11 m/s fralands vind. Så det er med at holde sig tæt til stranden. Det går nu fint, vi sejler nordpå langs kysten og når snart Strandby. Her går vi i land på jagt efter et ishus, og sørme så, på den ellers ret forladte havn er der det vanlige is og pølse hus. Efter en optankning er det tilbage til kajakkerne og i vandet. Jan og jeg vil lige rulle lidt. Så var der året første mislykkes rul, jeg måtte i baljen. Jeg besluttede mig for at prøve en cowboy redning, det lykkes efter andet forsøg. Vi sejlede videre og nåede tilbage til havnen efter en vindblæst tur. Her fik jeg genoprettet selvtilliden lidt med lidt rulleri. Vi sluttede turen af med en kop kaffe på molen,og var alle enige om at det havde være en fantastisk tur. Leif kørte mig hjem, og jeg blundede lidt undervejs. Man bliver så dejlig træt at af sejle i kajak.

Distance : 27 km
Vejr: Dag 1: stille med bagende sol. Dag 2: 11 m/s vind, sol
Slideshow

Ingen kommentarer: