søndag, december 16, 2007

Rimtåge over Randers fjord

Jeg tog min første tur på Randers fjord i kajak idag.
Det var frost vejr og der var en lille smule rimtåge. Jeg satte ud fra Mellerup færgeleje, hvor jeg fik snakket lidt med to lokale jægere der lige var ved at rigge deres båd af. Vandet var koldt, det fik jeg at mærke da jeg skulle i kajakken. Jeg må se at få købt mig nogle neopren støvler. Vandet var helt blikstille. Jeg padlede nordpå mod Skalmstrupvig, det var fantastisk flot vejr. Da jeg nåede Skalmstrupvig, holdt jeg en lille pause og med en oste mad og en kop te i kajakken, for at slippe for at skulle have fødderne i det kolde vand igen. Det var skønt at sidde og drive ligeså stille med strømmen. Så var det sydøst på, og nu kom rimtågen for alvor rullende, på et øjeblik var det som at sejle i en min helt egen mini verden. Jeg skulle krydse sejlrenden for at komme over til kanal-øen. Jeg lå stille længe og lyttede om jeg kunne høre nogen skibe før jeg tog den korteste tur over. Det gik fint og jeg ramte snart den nordlige spids af kanal-øen. Nu havde te'en gjort sin indvirkning på min blære, så det så ud til at jeg var nød til at skulle have fødderne i vandet trods alt. Jeg lagde ind til kanal øen og gik på land. Det var sjovt at se den helt øde og om vinteren. Jeg har haft mange ture hertil om sommeren i sejlbåd, men det er en helt anden oplevelse at være der med frost på badebroen. Sidste lille stræk, hvor jeg fulgte kysten helt tæt indtil Mellerup materialiserede sig ud af tågen. En dejlig tur.
Distance: 8.4 km
Max hast: 8.9 km/t
Gennemsnits hastighed 5.4
Vejr: ingen vind, tæt rimtåge, ingen bølger

Ingen kommentarer: