lørdag, oktober 13, 2007

Løvfaldstur


Jan havde arrangeret en løvfalds tur til Helgenæs i håb om at det blev godt vejr, og det gjorde det så. Jeg var først i Mariager for at hente pagaj osv...så jeg stod tidligt op. Jan, Vibeke, Ove, Leif, Erik og jeg mødes derefter på Føtex's Randers parkerings plads kl 7:50. Så gik turen mod General Ryes Skanse, hvor Anette sluttede sig til os. Jeg sendte lige en lille tanke til den Geo Cache jeg ved ligger oppe på skansen. Vi pakkede kajakkerne og gjorde klar til søsætning på Begtrupvig siden. Vibeke og Jan sørgede godt for os med rundstykker, ost og en lille spids.
Endelig på vandet....og hvilket vand, fuldstændig blik! Da vi kom ned på den syd-vestlige side begyndte vi at se sæler. Vi kom ikke rigtigt tæt på men nok til at få skudt et par billeder. Efter at have sejlet de første 5-6 km i roligt temp, var det tid til kaffe pause. Jan "Lenoardo DiCaprio" Nielsen gav den gas i en Dansk filmatisering at Titanic. Skuden var sunken og da vi indså det satte vi os ned i den og drak vores kaffe under de stejle skænter.
Solen begyndte nu at få magt, og med den skarpe sol i øjnene sejlede vi videre. Helgenæs er smuk. Vi mødte en flok kajakker fra Kaløvig kajak klub, som Jan og Leif fik en snak med.
Snart dukkede Sletterhag fyr op på den sydligste spids af Helgenæs. Der kom lidt bølger fra en hurtig færge, men der var ret dybt hvor vi sejlede så der var ikke meget at mærke. Vi rundede fyret og gik på land lidt længere oppe af kysten for at få frokost. Efter frokost lagde jeg mig lidt med lukkede øjne. Hvis det ikke var fordi at Vibeke blev ved med at snakke om at man jo sagtens kunne sove her, var jeg nok faldet i søvn. Men nej, vi blev ubønhørlig presset til at komme ud på vandet og videre. Turen op langs øst kysten var lige så smuk, og da vi gjorde holdt for endnu en kaffe pause, dukkede der marsvin op. Den eneste af os der kom rigtigt tæt på var Anette, der kom et marsvin op en 10 meter fra hende. Nu kunne vi så se skansen igen, og vi fik leget lidt med styre tag, ræs og rul(jeg endte som vanligt i vandet) inden vi nåede ind. Efter at have pakket og sagt farvel til Anette(som var lidt sløj) og Leif som skulle skynde sig til Randers, satte vi os ned drak det sidste kaffe og fik en lille spids. Det havde været en fantastisk tur på 20 km i roligt tempo. Dagen blev sluttet af med en tur på et pizzaria i Rønde som Ove kendte. Det var velfortjent guf. Ove og Erik var så søde at tag mit låne grej med tilbage til Mariager så jeg ikke behøvede at køre helt derop, super.
Slideshow...
Billeder på kort...(virker ikke for alle)
Billeder på Google Earth.....

Ingen kommentarer: