søndag, august 05, 2007

Ebeltoft vig rundt


Så var det tid til at komme ud på lidt “rigtigt” saltvand. Anette havde arrangeret en tur til Ebeltoft vig. Vi (Anette, Vibeke, Jan og jeg) lagde ud kl 8 fra mariager og kørte alle i Anette’s bil med Jan’s smarte kajak trailer efter. Leif og Inger Marie sluttede sig til os i Randers. Det gik fint, vi holdt en god hastighed indtil Jan sagde “Nu har jeg så bestilt en ny aksel til traileren”, så var det som om hastigheden blev sat lidt ned. Men vi kom da derud, og vi fik klargjort kajakkerne. Vi lagde ud med at krydse over fra Fuglsø siden til Ahl Hage. Det skulle være ca. 5 km, men vi slog så lige et slag ud omkring en grundstødt fiskekutter. Leif forklarede mig undervejs hvordan den lille finne under kajakken fungerer, nu giver det mening. Derefter tilbage over grunden ud til spidsen af Ahl hage hvor vi gik i land og fik frokost. Anette serverede Logan-brød til dessert, der blev spekuleret på om de kunne bruges som ballast i kajakkerne. Jeg ved ikke, men de smagte nu helt fint, så nu mangler vi bare opskriften !.
Så af sted igen mod Ebeltoft, hvor Jan lige viste nogle af de seje ny tag han havde lært. Det varer vist lidt inden jeg kan være med der.
Efter en havne rundfart ind til Fregatten Jyllands tørdok var vi ved at være is sultne, og efter et forgæves stop ved en campingplads, der havde middags lukket, var is trangen stor. Anette viste os da hvordan man bliver kølet af på en varm dag samtidig med at man næsten stiger ind i kajakken.
Jeg suger bare til mig af alle de teknikker :). 500 meter længere nede af stranden var der dog bid og vi fik vores velfortjente is. Jan serverede kage til kaffen, ummmm.
Af sted langs kysten mens vi spejdede efter sæler, sild,.......
Så kom der bølger, det var sjovt, jeg har efterhånden en ret god føling med kajakken, og syntes ikke selv jeg kom i uføre. Lige med undtagelse af da vi passerede Nato kajen hvor bølgerne slog tilbage, så skulle tungen holdes lige i munden.
Da vi nåede tilbage til udgangs punktet, blev Jan , Anette og jeg ude for at lege lidt. Anette forsøgte sig med en cowboy selvredning uden paddlefloat, det så ret svært ud. Jan lavede nogle rul, det glæder jeg til at få lært på kurset.
Jeg selv forsøgte at lave en selv redning med paddlefloat med instruktion fra Jan. Første gang gik det ikke så godt, jeg var både ved at miste kajakken og pagajen, og måtte lige en ekstra tur i bølgen. Anden gang gik det bedre, og jeg kom op med det samme. Yihaa, nu skal det vist bare øves til det sidder på rygraden.
Vi vendte snuden hjem efter en rigtig god tur på ca 20 km.
Skønt !.

Ingen kommentarer: