lørdag, juli 14, 2007

Kajaktur til Himmelbjerget



Erik, Jan, Vibeke, Jane, Anette, og mig selv tog på en heldags tur i kajak rundt på Silkeborgsøerne. Vi skulle mødes ved klub containerne kl 7:30, så jeg havde stillet min mobil til at vække mig kl 6:00 så jeg havde tid til at pakke og få hilst på ungerne. Mobilen havde imidlertid fået engelsk syge og havde valgt at blive på engelsk tid, så klokken var 7:00 da jeg blev vækket. Så var der travlt...jeg pakkede i en ruf og skyndte mig til Mariager, hvor de andre allerede havde pakket det meste.
Så af sted i to biler, Jan og Anette kørte.
Vi skulle lige have tanket nogen rundstykker inden vi kom til Silkeborg, her lykkes det Jan at blive smidt ud af butikken, da han jo havde alt med og egentlig ikke behøvede at købe noget, det skulle nu ikke blive den sidst batalje han havde med en servitrice på den tur.

Vi lagde ud fra “de små fisk”, eller næsten, med at spise rundstykker. Vi havde en skøn tur gennem Brassø, Borresø og videre til Julsø hvor der kom lidt buler på vandet, vinden skiftede tit så det var ret sjovt.

Så havde vi frit udsyn til Himmelbjerget hvor jan fik os samlet med møje og besvær til et gruppe billede med Himmelbjerget som baggrund. Vi nåede i land, og begyndte at klatre op til toppen. Anette brugte turen som en sidste træning inden hendes Norges tur. Vi nåede dog alle op og ned igen.

Så var det tid til en velfortjent fadøl og lidt gourmet mad på hotellet. Som Erik(DMI) havde forudset begyndte det at regne, så snart at vi havde sat os ned, men det var ok da vi sad under nogen markiser. Maden var ret god, og den kolde fadøl velfortjent. Jan løb dog ind i den næste batalje med en servitrice, da han bed i en oliven som han troede var en vindrue, og udbrød “fy for satan, ad!!!”. Da servitricen kom lidt senere og spurgte os om det havde smagt os....altså bortset fra den oliven, ventede vi alle at Jan blev smidt ud...men nej.

Så var det tid til at komme på vandet igen, super !. For første gang( i mit Havkajak liv) var der bølger på tværs, det var fedt og jeg følte at jeg havde situationen under kontrol. Selvom at jeg efterfølgende fik at vide at både Erik og Anette havde holdt øje med mig, men det er nu kun rart at vide at man er i trygge hænder.

Så gik det ellers tilbage af i strid modvind, der skulle kæmpes lidt, men det er dejligt af få rørt sig, man føler sig i den grad i kontakt med vandet i en havkajak. Vi lavede et stop ved campingpladsen for at få en is, her blev Jan dog ikke smidt ud, om det var fordi han ikke forsøgte at købe ingenting eller fordi Vibeke købte isen til ham, vides ikke.
Sidste etape...der var stadig kræfter tilbage. Nogen gange er det som om at man bare er helt i trit med kajakken, og det glider i sin helt egen rytme, man ser ingenting padler bare, mærkeligt. Da vi kom tilbage var det blæst op og det var lidt svært at komme ud af kajakken der blev banket op ad brinken, men det gik. Vi var alle enige om at det var en fantastisk tur.

Slideshow

Ingen kommentarer: